Vart är vi påväg

Läste igår i aftonbladet om ungdomsvåld. Det stod om de två ungdomarna som planerat och genomfört mordet på 15 åriga Therese.. Min fråga är, vart fan är vi på väg?? När 16 åringar börjar planera mord?? Någonstans i samhället är det ett fel.. Hur kan man så ung vilja någon så illa?? I den åldern ska det inte finnas sådant hat i någons själ för att kunna utföra ett mord.. Det är helt absurt enligt min mening. Inte för att det är mer normalt i äldre ålder men. Det är på tok för lite undervisning om våld o vad det kan leda till i skolorna.
Läste även om en 15 årig kille som fick ett slag av en flaska i huvudet, det slaget förändrade hans liv totalt. Nu mera klarar han sig inte själv längre. medans han får sitta isolerad på ett neuropsyk får han som slog honom leva ett vanligt liv efter ett kort straff på ungdomsvård..
Jag fattar inte vart vi är på väg. Alla dessa onödiga slagsmål, vad vinner man på det?? Vad vinner man på att få slå någon man tillfälligt är arg på? När ett enda slag kan döda. Vill man ha det på sitt samvete resten av sitt liv, att man förändrat någons liv totalt. Att man förstört för någon familj, att man orsakat så mycket sorg för någon liten skit sak som inte har någon som helst betydelse egentligen.
Ungdomar får för lite information idag om vad ett slag kan leda till, de ser inte vad som kan hända. Det enda som visas är våld, vad man gör om någon muckar, istället för att använda munnen så tar dessa till händer och diverse andra verktyg för att göra någon illa.. Har ungdomar så litet ordförråd idag så att det är där det brister??
Och om våldet inträffar, vad får dom för straff?? Något år på ungdomsvård kanske, böter osv? vad lär dom sig av det.. Ska man verkligen ta hänsyn till deras unga ålder? Jag menar, dom är inte för unga för att utöva våld och eventuellt mörda varför ska dom då vara för unga för att få stå sitt straff?? Hur ska man annars lära sig, när man inte får lära sig att man får ta konsekvenserna efter det man gjort.

Nej hårdare straff för dom. Och absolut mer information i skolorna om våld, droger och mobbning osv. Ta in folk som kan föreläsa om detta, som faktiskt vet vad dom pratar om, som kan berätta om vad som händer. Och skyll inte på att det inte finns pengar till det, dra ner på annat onödigt i skolan, som andra utflykter som halva klassen inte ens vill med på. Då är det väl detta ändå en mycket bättre sak att lägga pengar på.. Jag vet iaf att under mina tre år på högstadiet så hade vi förläsning om droger en dag.. Det räcker inte..

Detta är min åsikt. Jag blir så arg, jag har aldrig tyckt om bråk, slagsmål och våld och jag har aldrig förstått folk som slåss och muckar gräl för någon liten skit sak som att den har fel tröja på sig..

Over and out!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback